دوره 13، شماره 1 - ( بهار 1401 )                   جلد 13 شماره 1 صفحات 76-60 | برگشت به فهرست نسخه ها

Ethics code: IR.IAU.KHUISF.REC.1400.057

XML English Abstract Print


1- دانشگاه آزاد اصفهان
2- دانشگاه آزاد اسلامی واحد اصفهان ، drmohsen.golparvar@yahoo.com
3- داتشگاه آزاد خوراسگان
چکیده:   (1581 مشاهده)
زمینه و هدف: اضطراب درد از شایعترین اختلالات روان­شناختی در مبتلایان به سردرد میگرنی است که پاسخ به درمان را تحت تأثیر قرار می­دهد. این پژوهش با هدف مقایسه اثربخشی رفتاردرمانی شناختی متمرکز بر بهبود خواب با شناخت­درمانی مبتنی بر ذهن­آگاهی و آموزش شادکامی فوردایس بر اضطراب درد زنان مبتلا به سردرد میگرنی انجام شد.
مواد و روش­ها: این مطالعه از نوع نیمه­آزمایشی با طرح پیش آزمون-پس آزمون با پیگیری دو ماهه و چهار گروهی بود. نمونه پژوهش شامل 60 نفر از زنان مبتلا به سردرد میگرنی، مراجعه کننده به کلینیک­های روانپزشکی شهر کرمان  در سال1399بودند که به صورت در دسترس و مبتنی بر ملاک­های ورود انتخاب و  به­طور تصادفی در سه گروه آزمایش و یک گروه کنترل (هر گروه 15 نفر) گمارده شدند. گروه­های آزمایش تحت درمان رفتاردرمانی شناختی متمرکز بر بهبود خواب،  شناخت­درمانی مبتنی بر ذهن­آگاهی و آموزش شادکامی فوردایس قرار گرفتند. برای سنجش متغیر وابسته از پرسشنامه اضطراب درد(PASS-20) در سه مرحله پژوهش در چهار گروه استفاده شد. داده­های حاصل با استفاده از تحلیل واریانس با اندازه­گیری مکرر و از طریق نرم افزار SPSS 24  تحلیل شد.
یافته­ها: رفتاردرمانی شناختی متمرکز بر بهبود خواب، شناخت­درمانی مبتنی بر ذهن­آگاهی و آموزش شادکامی فوردایس بر کاهش اضطراب درد تأثیر معنادار داشت(01/0 P<) و این اثر در طول دوره پیگیری پایدار بود(01/0 P<).
نتیجه­گیری: رفتاردرمانی شناختی متمرکز بر بهبود خواب، شناخت­درمانی مبتنی بر ذهن­آگاهی و آموزش شادکامی فوردایس  به عنوان روش­های مؤثر می­تواند در مراکز بهداشتی و درمانی برای کاهش اضطراب درد زنان مبتلا به سردرد میگرنی، بکار برده شود.
متن کامل [PDF 347 kb]   (580 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: مديريت درد مزمن
دریافت: 1400/9/17 | پذیرش: 1400/10/23 | انتشار: 1401/2/10

بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.