Ethics code: (IR.IAU.Z.REC.1398.193)
akbarinejhad H, Naghizadeh Alamdari M. Comparison of the Effectiveness of Acceptance & Commitment Therapy with Short-term Solution-focused Therapy on the Self-efficacy & Resilience of Female Students with Chronic Headache. JAP 2021; 12 (2) :1-18
URL:
http://jap.iums.ac.ir/article-1-5576-fa.html
اسمخانی اکبری نژاد هادی، نقی زاده علمداری ماهک. مقایسه اثربخشی درمان مبتنی بر پذیرش و تعهد با درمان راهحلمحورکوتاهمدت بر خودکارآمدی درد و تابآوری دانشآموزان دختر مبتلا به سردرد مزمن. بیهوشی و درد. 1400; 12 (2) :1-18
URL: http://jap.iums.ac.ir/article-1-5576-fa.html
1- دانشگاه نبی اکرم (ص) ، hadiakbarinejhad@yahoo.com
2- موسسه آموزش عالی چرخ نیلوفری آذربایجان
چکیده: (1889 مشاهده)
مقدمه: هدف پژوهش حاضر مقایسه اثربخشی درمان مبتنی بر پذیرش و تعهد با درمان راهحلمحور کوتاهمدت بر خودکارآمدی درد و تابآوری دانشآموزان دختر مبتلا به سردرد مزمن بود.
روشها: روش پژوهش، نیمهتجربی با طرح پیشآزمون- پسآزمون و پیگیری با گروه کنترل بود. جامعه آماری پژوهش را دانشآموزان دختر مبتلا به سردرد مزمن دوره متوسطه دوم مدارس شهر تبریز در سالتحصیلی 99-1398 تشکیل دادند. 30 نفر با استفاده از روش نمونهگیری هدفمند انتخاب، و بهصورت تصادفی در سه گروه قرار گرفتند. گروههای آزمایشی، درمان مختص گروه خود را بهترتیب در 8 و 6 جلسه دریافت کردند. تجزیه و تحلیل یافتهها از طریق آزمون تحلیل واریانس آمیخته با اندازهگیری مکرر و آزمون تعقیبی بونفرونی انجام گرفت.
یافتهها: در پیشآزمون، میانگین و انحراف معیار درمان مبتنی بر پذیرش و تعهد برای خودکارآمدی درد (72/4±10/29) و برای تابآوری (05/5±20/43)، در درمان راهحلمحور کوتاهمدت برای خودکارآمدی درد (76/4±60/27) و برای تابآوری (39/4±30/42)، و در گروه کنترل برای خودکارآمدی درد (47/4±00/29) و برای تابآوری (66/5±40/42) بود. هر دو درمان در مقایسه با گروه کنترل، خودکارآمدی درد و تابآوری بیماران را در پسآزمون افزایش دادند (001/0>p). در مرحله پیگیری، اثر این دو درمان بر خودکارآمدی درد و تابآوری ماندگار بود (001/0>p). تأثیر این دو درمان بر خودکارآمدی درد و تابآوری در مراحل پسآزمون و پیگیری یکسان بود (05/0<p).
نتیجهگیری: این دو درمان ممکن است با کاهش فاجعهآمیزکردن سردرد و در نتیجه کاهش اضطراب و ترس مرتبط با درد، در کاهش شدت سردرد و از اینرو در افزایش خودکارآمدی درد و تابآوری دانشآموزان دختر مبتلا به سردرد مزمن موثر باشند و میتوانند راهبرد پیشگیرانه مفیدی تلقی شوند.
نوع مطالعه:
پژوهشي |
موضوع مقاله:
مديريت درد مزمن دریافت: 1399/11/19 | پذیرش: 1400/1/26 | انتشار: 1400/5/10