زمینه و هدف: درد یکی از معمولترین علائم بالینی است. پرستاران ازجمله افراد کلیدی هستند که بیشترین ارتباط با بیماران دارند و ازآنجاکه یکی از مسؤولیتهای مهم پرستاران ارزیابی و کنترل درد، تأمین آسایش و جلوگیری از ناراحتی بیماران است. این مطالعه باهدف تعیین تأثیر آموزش مهارت ارتباط با بیمار به پرستاران بر کاهش درد بیماران انجام شد. مواد و روشها: یک پژوهش تجربی با انتخاب 30 پرستار شاغل در بخشهای داخلی و جراحی بیمارستان قائم (عج) و امامرضا(ع) مشهد با نمونهگیری تصادفی انجام شد. کارگاه 2 روزه 8 ساعته آموزش ارتباط پرستار- بیمار برای پرستاران برگزار شد. ابزار گردآوری دادهها پرسشنامه دموگرافیک، کنترل و توجه به درد و ارتباط، که قبل و 4 هفته بعد مداخله توسط پرستاران و3 بیمار به ازای هر پرستار تکمیل شد. دادهها با استفاده از نرمافزار SPSS نسخه ١۶ و آمارهای استنباطی تجزیهوتحلیل گردید. یافتهها: ازنظر پرستاران نمره ارتباط پرستار-بیمار قبل آموزش 95/5 ± 6/21 و بعد آموزش 11/4 ± 7/35 و میانگین نمره توجه به درد قبل آموزش 35/0 ± 8/13 و بعد آموزش 57/2 ± 5/19 بود که تفاوت معنیداری وجود داشت (001/0P<). ازنظر بیماران نتایج نشان داد که میانگین نمره ارتباط پرستاران با آنان قبل آموزش 78/5 ± 3/21 و بعد آموزش 09/4 ± 9/35 و میانگین نمره توجه به درد قبل آموزش 76/3 ± 4/15 و بعد آموزش 01/3 ± 2/27 بود که تفاوت معنیداری وجود داشت (001/0P<). نتیجهگیری: یافتهها نشان میدهند که آموزش مهارتهای ارتباطی و برقراری ارتباط پرستار- بیمار بر کاهش درد بیماران تأثیر دارد. لذا لازم است که مدیران و مسئولین محترم آموزش پرستاران، ارتقاء مهارتهایی ارتباطی پرستاران را موردتوجه قرار دهند.
بازنشر اطلاعات | |
این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است. |