موانع مدیریت درد: مقایسه دیدگاه پزشکان و پرستاران

 

عاطفه دهنوعلیان*[1]، علی محمدپور[2]

[1]- کمیته تحقیقات دانشجویی، دانشگاه علوم پزشکی گناباد

2- استادیار گروه آموزش پرستاری داخلی جراحی، دانشکده پرستاری و مامائی گناباد.

 

نویسنده مسئول: کمیته تحقیقات دانشجویی،دانشگاه علوم پزشکی گناباد

پست الکترونیک: adehnoalian@gmail.com

چکیده:

زمینه و هدف: تداوم درد علاوه بر مشکلاتی همچون اختلال در روند بهبودی، خواب و کاهش کیفیت زندگی، در 60-30 درصد موارد، در افرادی که به دردهای مزمن مبتلا هستند، مشکلات روحی نظیر افسردگی را نیز ایجاد می­کند. بنابراین شناخت موانع مدیریت درد حائز اهمیت است. هدف این پژوهش" مقایسه دیدگاه پزشکان و پرستاران در مورد موانع مدیریت درد در بیمارستان­های آموزشی شهرستان گناباد در سال1391 می­باشد.

روش بررسی:این مطالعه توصیفی- تحلیلی با شرکت 135 پزشک و پرستار به روش سرشماری در بیمارستان­های آموزشی شهرستان گناباد در سال1391 انجام شد. ابزار گردآوری داده­ها، پرسشنامه پژوهشگر ساخته بود که در دو بخش (ویژگی­های دموگرافیک و 44 سوال مربوط به موانع در چهار حیطه سازمان، پرستار، مددجو و پزشک) تنظیم شد. داده­ها با استفاده از نرم­افزار SPSS (نسخه 20) و آزمون­های آماری مجذور کای، آزمون تی مستقل و من­ویتنی  در سطح معنی­داری 05/ 0>P تجزیه و تحلیل شدند.

یافته­ها: شرکت­کنندگان در مطالعه 7/63% زن،3/37% مرد، 3/79% متاهل، 7/80% پرستار، 6/12% پزشک و 3/79% کارشناس بوده­اند. میانگین و انحراف معیار سنی شرکت­کنندگان 3/7 ± 3/31 سال بود. نتایج نشان داد که شرکت­کنندگان در مطالعه موانع مربوط به مددجو را به عنوان مهمترین مانع مدیریت درد می­دانند.

نتیجه­گیری: شناخت موانع مدیریت درد بر غلبه بر این موانع کمک نموده و از سویی ضروری است که بر اهمیت ارائه اطلاعات به بیماران به عنوان قسمتی از مدیریت کنترل درد تاکید گردد.

 

کلمات کلیدی : مدیریت درد، موانع، دیدگاه پزشکان و پرستاران

 

 

 

مقدمه:

درد نشانه جالبي از توانائي حيات و پديده شگفت زندگي است که در بسياري از موارد باعث نجات جان انسان ميشود و ما را از زيان­بخش بودن عوامل خارجي آگاه ميسازد و گاهي هم به سبب تحمل ناپذير شدنش چنان عرصه را بر آدمي تنگ ميكند كه ميل به زنده بودن را از ياد ميبرد. این پدیده يكي از همگانيترين واقعيات و رويدادهاي زندگي انسان و از جمله شایع­ترین دلایلی است که باعث می­شود بیماران به جستجوی کمک بپردازند و هیچ رابطه­ای با سن، جنس و نژاد ندارد(1).

در بررسی چانگ و لوي در سال 2003 درد از بيشترين مشكلات پرستاري تشخيص داده شده در بخش­هاي جراحي بوده و تقريباً 85 درصد بيماران بستري در بخش‌هاي جراحي از درد شكايت داشته­اند(2).

پژوهش اپفلبوم در سال 2003 بر روی 250 نفر از بیماران که عمل جراحی در بیمارستان­های شیکاگو انجام داده بودند، نیز نشان داد که 80% بیماران بعد از عمل درد داشتند و درد در 86%  آنان شدید تا متوسط بوده است(3).

تداوم درد علاوه بر مشکلاتی همچون اختلال در روند بهبودی، خواب و کاهش کیفیت زندگی، بالا رفتن عوارض، نگرانی و اضطراب، در60-30 درصد موارد در افرادی که به درد­های مزمن مبتلا هستند، مشکلات روحی نظیر افسردگی را نیز ایجاد می­کند. بنابراین مدیریت درد و تسکین آن بسیارحائز اهمیت است(4و5) و از مهمترین و متداول ترین مباحث جامعه امروزی به خصوص جامعه پزشکی و مشاغل بهداشتی است(6).

اهمـيت اداره و كنتـرل درد، مزايايـي برتر از تخفيف درد دارد، به­طوري كه به دنبال كاهش درد، مي‌توان از عوارض احتمالي درد در بيماران پيشگيري نمود. چرخه معيوب درد مي‌تواند نهايتاً موجب عدم اطمينان بيمار در توانايي و انگيزه تيم درماني براي تسكين درد شود(7). تسکین موثر درد بیماران نه تنها موجب راحتی جسمی بیمار می شود، بلکه موجب ارتقائ کیفیت زندگی، برگشت سریع به زندگی روزمره و کاهش مدت اقامت در بیمارستان و هم چنین کاهش هزینه­های وی می­شود(7و8).

 


مدیریت درد که به آن طب درد هم گفته می­شود شاخه­ای از پزشکی می­باشد که از درد و رنج بیماران کاسته و باعث بهبود کیفیت زندگی افراد می­شود(9) و عوامل جسمی، روانی، فرهنگی، محیطی و اجتماعی بر آن تاثیر می­گذارد(4).

تیم مدیریت درد شامل پزشکان، روان­شناسان بالینی، فیزیوتراپ، کاردرمان و پرستار می­باشد(9).

روش­های درمانی مدیریت درد به دو روش تسکین درد دارویی و غیر دارویی تقسیم می­شوند. روش دارویی شامل استفاده از داروی مخدر، غیرمخدر، ضد درد غیر استروئید و متفرقه است اگرچه درمان دارویی قویترین ابزار در دسترس است، اما تنها وسیله نیست(10). تقریباً 15-9% موارد مصرف داروها، با واکنش‌های دارویی همراه است و 20-10% بستری شدن افراد در بیمارستان‌ها ناشی از واکنش زیان‌آور داروها می‌باشد(11).

مداخلات غیر‌دارویی که معمولاً برای افزایش آسایش جسمی و روانی بیمار استفاده می‌گردد شامل انحراف فکر، موسیقی، هیپنوتیزم، لمس درمانی، گرما و سرما درمانی، ماساژ و تحریک الکتریکی عصب از راه پوست است که می­تواند ضمن ایجاد خطر کمتر برای بیمار، در تسکین درد او کمک کننده باشد(10).

تحقیقات فراوانی ناکافی بودن مدیریت درد را نشان می­دهد حتی با وجود تحقیقات در دهه­های اخیر و وجود ضد درد­های موثر و در دسترس، هنوز تعداد زیادی از بیماران درد خفیف تا شدید را تجربه می­کنند(12). در بررسی تورو در سال 2004  در مورد کفایت مدیریت درد، در افراد مبتلا به کانسر مشخص گردید که درد در 70% بیماران به طور کافی درمان نمی­شود(13).

لذا با توجه به اینکه مدیریت درد به کارگروهی و تیمی نیاز دارد كادر درمانـي به ویژه پزشکان و پرستاران با همکاری هم، موظـف بـه تشخيص بيماران دردمنـد، ارزيابي درد آنها و استفـاده از اقدامات درمانـي منـاسب هستنـد. پزشکان به عنوان تجویزکننده داروهای مسکن و پرستاران به عنوان افرادی که بیمار را از نظر درد بررسی و در مورد دادن داروهای مسکن و استفاده از روشهای غیردارویی تصمیم می­گیرند در این کار گروهی نقش دارند(5).

در ایران تنها روش و پروتکل استاندارد کنترل درد که توسط وزارت بهداشت و درمان به بیمارستان­ها ابلاغ شده است مداخلات دارویی است و استفاده از راههای دیگر کنترل درد و روش­های غیردارویی عمومی نیستند، و غالبا همان پروتکل دارویی هم به خوبی اجرا نمی­شود. معمولا مسکن­ها توسط پزشکان بدون ارزیابی سیستماتیک بیماران و توجه به وضعیت و شرایط مددجو ودر صورت درخواست مددجو تجویز می­شود و هیچ چارت رسمی برای ثبت و گزارش درد وجود ندارد(5).

تداوم این مشکل انگیزه­ای ایجاد نمود تا به تعیین موانع اجرای مدیریت درد بپردازیم. لذا تحقیق حاضر با هدف مقایسه دیدگاه پزشکان و پرستاران در مورد موانع مدیریت درد طراحی و اجرا شد.

 

روش مطالعه: این پژوهش یک بررسی توصیفی- تحلیلی می­باشد که به روش سرشماری انجام شده است. كليه پرستاران و پزشکان شاغل به خدمت به صورت استخدام رسمی یا قراردادی و یا مشمول طرح در بیمارستان­های آموزشی شهرستان گناباد با حداقل 3 ماه سابقه خدمت در بخش و متمایل به همکاری در پژوهش مورد مطالعه قرار گرفتند. که در مجموع 135 نفر به این پرسشنامه پاسخ دادند. به منظور گردآوری داده­ها از پرسشنامه پژوهشگر ساخته که شامل دو قسمت بود استفاده شد: قسمت اول مشخصات فردي و قسمت دوم شامل 4 بخش بود كه در آن موانع مديريت درد در حیطه­های مربوط به سازمان، مددجو، پرستار و پزشك هر كدام به صورت جداگانه بر اساس طیف لیکرت از کاملا موافقم تا کاملا مخالفم تنظیم شده و در انتهای هر بخش یک سوال باز پاسخ، در زمینه نظرات پرستاران و پزشکان در خصوص سایر مواردی که می­تواند جزء موانع مدیریت درد باشد، آورده شده بود. در انتهای پرسشنامه نیز، 4 سوال 3 گزینه­ای، در مورد تعامل لازم و مناسب در بررسی و مدیریت درد بین پرستار و پزشک تدوین گردید.

روایی پرسشنامه توسط 10 نفر از اساتید دانشگاه علوم پزشکی گناباد تائید شد و به منظور تعیین پایایی پرسشنامه یک مطالعه آزمایشی بر روی 20 نفر از شرکت­کنندگان با استفاده از ضریب همبستگی آلفای کرونباخ (82/0=α) انجام شد. برای تجزیه و تحلیل داده­ها از روش­های آمار توصيفي و استنباطي ( مجذور کای، آزمون تی مستقل و من­ویتنی) استفاده گردید.

 

یافته­ها: شرکت­کنندگان در مطالعه (7/63%) زن،3/37% مرد، 3/79% متاهل، 7/80% پرستار، 6/12% پزشک و 3/79% کارشناس بوده­اند. میانگین سنی و انحراف معیار شرکت کنندگان 3/7± 3/31 سال بود. نتایج به دست آمده از این مطالعه نشان داد که کلیه گروه­های مطالعه موانع مربوط به مددجو را به عنوان مهمترین مانع مدیریت درد می­دانند (5/4±5/31) و بیشترین اختلاف نظر در دو گروه در حیطه موانع مربوط به مددجو بود(05/0>P). و کمترین مانع مربوط به پرستاران بود (9/2±1/17).

در خصوص موانع مربوط به سازمان هر دو گروه با کمبود داروهای ضد درد و کمبود قدرت پرستاری در اجرای مداخلات مربوط به تسکین درد موافق بودند و تنها در مورد آموزش ناکافی پرسنل جهت نحوه بررسی درد و روش­های دارویی و غیردارویی کنترل آن بین دو گروه تفاوت آماری معنی­داری نشان داده شد.(جدول1)

نتایج مطالعه در خصوص موانع مربوط به مددجو داده­ها نشان داد اختلاف نظر معنی داری بین پرستاران و پزشکان درباره اظهار نکردن درد از سوی مددجو به علت ترس از تزریق عضلانی داروهای مسکن وجود دارد.(جدول2)

اختلاف معنی داری بین کادر درمانی در خصوص موانع مربوط به پرسنل پرستاری درباره دانش ناکافی در مورد روش­های تسکین درد غیردارویی، عدم تمایل پرستار به استفاده از روش­های تسکین درد غیردارویی و عدم گزارش درد مددجو به پزشک از سوی پرستار به دلیل برخورد نامناسب پزشک وجود داشت (جدول3).

مطابق جدول شماره 4، تنها در مورد ضعف آشنایی پزشک با روش­های غیر دارویی تسکین درد تفاوت معنی­داری بین دو گروه وجود داشت(001/0>P).

 

 

جدول 1: نتایج مطالعه در خصوص موانع مرتبط با سازمان. تمام داده­ها به صورت میانگین ± انحراف معیار نشان داده شده است.

 

پرستاران

پزشکان

عدد P(آزمون مجذور کای)

کمبود داروهای ضد درد

48/0±63/2

47/0±71/2

5/0

کمبود قدرت پرستاری در اجرای مداخلات مربوط به تسکین درد و صرفا تبعیت از دستورات تجویز شده توسط پزشک

45/0±28/2

49/0±35/2

5/0

آموزش ناکافی پرسنل جهت نحوه بررسی درد و روش­های دارویی و غیردارویی کنترل آن

44/0±26/2

24/0±06/2

007/0

کمبود تعداد پرسنل پرستاری

42/0±23/2

50/0±41/2

2/0

ضعف رویکرد مشارکتی و سیستماتیک بین پرستار و پزشک برای ارزیابی وکنترل درد

45/0±28/2

43/0±24/2

1/0

ضعف سیستم نظارتی مناسب

41/0±22/2

49/0±35/2

3/0

 

 

 

 

 

 

 

 

جدول 2: نتایج مطالعه در خصوص موانع مرتبط با مددجو. تمام داده ها به صورت میانگین± انحراف معیار نشان داده شده است.

 

پرستاران

پزشکان

عدد P (آزمون مجذور کای)

اظهار نکردن درد از سوی مددجو به علت ترس از تزریق عضلانی داروهای مسکن

46/0±69/2

24/0±94/2

001/0

خودداری از بیان درد به دلیل بی­اعتنایی برخی از پرستاران یا پزشکان

82/1±91/2

49/0±65/2

5/0

نگرانی از زیاد شدن هزینه بیمارستان درصورت مصرف ضد دردها

38/0±82/2

33/0±88/2

2/0

محدودیت در دریافت مسکن به دلیل ابتلا به بیماری دیگر     

50/0±54/2

51/0±47/2

7/0

شکایت های بدون دلیل و افراطی مددجویان از درد

 

46/0±31/2

39/0±18/2

09/0

 

 

جدول 3: نتایج مطالعه در خصوص موانع مرتبط با پرستاران. تمام داده­ها به صورت میانگین ± انحراف معیار نشان داده شده است.

 

پرستاران

پزشکان

عدد P (آزمون مجذور کای)

دانش ناکافی در مورد روش­های تسکین درد غیردارویی

47/0±33/2

24/0±06/2

001/0

عدم تمایل پرستار به استفاده از روشهای تسکین درد غیردارویی

47/0±65/2

43/0±24/2

001/0

عدم گزارش درد مددجو به پزشک از سوی پرستار به دلیل برخورد نامناسب پزشک

47/0±65/2

33/0±88/2

01/0

مهارت ناکافی پرستار درتشخیص واقعی بودن درد مددجو

48/0±63/2

50/0±41/2

1/0

وقت­گیر بودن روشهای تسکین درد غیردارویی

49/0±39/2

39/0±18/2

2/0

 

 

 

جدول 4: نتایج مطالعه در خصوص موانع مرتبط با پزشک. تمام داده­ها به صورت میانگین ± انحراف معیار نشان داده شده است.

 

پرستاران

پزشکان

عدد P (آزمون مجذور کای)

بی­توجهی پزشک به گزارش پرستار مبنی بر وجود درد در مددجو

50/0±46/2

49/0±65/2

5/0

ضعف آشنایی با روش­های غیر دارویی تسکین درد

47/0±35/2

33/0±12/2

001/0

ترس پزشک از اعتیاد مددجو به مسکن­های مخدر

42/0±76/2

47/0±71/2

2/0

تجویز ناکافی مسکن توسط پزشک

50/0±49/2

50/0±59/2

3/0

تجویز داروهای مسکن به صورت روتین بدون توجه به شدت درد و شرایط مددجو

49/0±40/2

49/0±65/2

6/0

نداشتن وقت کافی و عدم بررسی دقیق علت و شدت درد

45/0±29/2

49/0±35/2

4/0

 

 

 

 

 

 

بحث:  با توجه به هدف پژوهش که تعیین موانع مدیریت درد و مقایسه دیدگاه­های پزشکان و پرستاران بود و براساس نتایج به دست آمده هر دو گروه با موانع مرتبط با مددجو به عنوان مانع مهم در مدیریت درد موثر اتفاق نظر داشتند. همان­طور که در بخش یافته­ها نیز ذکر شد در خصوص موانع سازمانی هر دو گروه با کمبود داروهای ضد درد موافق بودند. قوامي و همكاران در پژوهشي با عنوان حقوق بيمار در رابطه با بررسي و كنترل درد بعد از عمل بيان مي­كند كه به منظور رعايت حقوق بيماران مي­بايست كميته­هاي درد در هر بيمارستان تشكيل شود كه از جمله وظايف آنها اطلاع رساني و آگاه ساختن بيماران، پزشکان و پرستاران در زمينه كنترل درد و روش­های تسکین آن و همچنین فراهم کردن تجهیزات مناسب از جمله تهیه و تدارک مسکن­ها با تعداد و تنوع کافی جهت استفاده در بخش­های بیمارستان مي­باشد(14).

همچنین از جمله موارد دیگری که در مورد موانع سازمانی ذکر شد کمبود قدرت پرستاری در استفاده از روش­های تسکین درد بود. در واقع انحصار قدرت به عده کمی در راس سلسله مراتب بیمارستانی باعث گردیده احساس ناتوانی در این سازمان­ها همه گیر شود و پرستاران اغلب احساس می­کنند در محیط کارشان ضعیف هستند(15). ریتوا بیان می­کند که دادن قدرت به پرستاران باعث می­شود که آنان دارای انگیزه­های بالا، همکاری بهتر و تعاملات انسانی بالاتری باشند(16).

در گروه­های مورد مطالعه در بخش موانع مرتبط با مددجو فقط در خصوص اظهار نکردن درد از سوی مددجو به علت ترس از تزریق عضلانی داروهای مسکن تفاوت معنی­دار دیده شد. بری نیز در مطالعه خود با عنوان موانع مدیریت درد به نتیجه مشابهی رسید(17). لازم به ذکر است که پرستاران نیز در پژوهش غضنفری با محدودیت در دریافت مسکن به دلیل ابتلا به بیماری­های دیگر برخورد داشتند(18). 56% پرستاران در پژوهش السیجیل با بیماران در پرکردن برگه­های مربوط به سنجش درد مشکل داشتند(4). این تفاوت در نتایج احتمالا به دلیل اختلاف در نمونه­هاست در پژوهش غضنفری و السیجیل شرکت کنندگان در مطالعه فقط پرستاران بودند اما در این مطالعه پرستاران و پزشکان مورد مطالعه قرار گرفتند. 

تحقیق حاضر نشان داد که در خصوص موانع مربوط به پرستاران اکثریت کادر درمان با عدم گزارش درد مددجو به پزشک از سوی پرستار به دلیل برخورد نامناسب پزشک موافق بودند . درایر در مطالعه خود نیز عنوان می­کند عدم توافق بین پزشکان با پرستان مانعی برای کنترل بهتر درد می­باشد(20). 61% از پرستاران در مطالعه السیجیل همچنین عنوان می­کنند که ارتباط نامناسب بین پرستار و پزشک به عنوان مانعی مهم برای مدیریت درد است(4). ایجاد ارتباط صحیح به عنوان مهمترین ویژگی لازم برای افراد شاغل در مراقبت­های بهداشتی اولیه می­باشد که این ارتباط باعث افزایش آگاهی از مسائل و مشکلات بیمار می­گردد(20).

در مورد موانع مربوط به پزشکان نیز بین دو گروه پرستاران و پزشکان درباره ضعف آشنایی پزشک با روش­های غیر دارویی تسکین درد اختلاف نظر دیده شد. کارمن در پژوهش خود می­نویسد که 30 درصد پزشکان در مورد مدیریت درد هیچ آموزش رسمی نمی­بینند(21). نتایج مورلی [3]نیز نشان می­دهد که نیمی (50نفر) از شرکت کنندگان در مطالعه­اش معتقدند که در خصوص مدیریت درد و روش­های دارویی و غیردارویی پزشکان نیاز به آموزش دارند(22).    

از جمله محدودیت­های این مطالعه می­توان به کمبود نمونه­ها و اینکه مشارکت کنندگان در این پژوهش به طور عمده از پزشکان و پزستاران بیمارستان­های آموزشی- درمانی بودند لذا تعمیم داده­ها برای پرسنلی که در مراکز درمانی خصوصی مشغول به کار هستند باید با احتیاط صورت گیرد. امید است این محدودیت با گسترش نمونه­گیری به مراکز خصوصی که از امکانات و کارکنان بیشتری برخوردارند کاسته شود.

نتیجه­گیری: با توجه به نتایج به دست آمده از نظر خواهی پرستاران و پزشکان مشخص شد که اکثر شرکت کنندگان موانع مرتبط با مددجو را از عوامل عدم اجرای مدیریت درد عنوان کردند. براساس نتایج مطالعه پیشنهاد می­شود که بر اهمیت ارائه اطلاعات به بیماران به عنوان قسمتی از مدیریت کنترل درد تاکید گردد. در واقع آموزش به بيماران در مورد اجراي روش­های خود مراقبتي و روتين كردن استفاده از روش­هاي غير دارويي مي­تواند در برطرف كردن مشكلات ناشي از به كارگيري روش­هاي غير دارويي و مدیریت بهتر درد مفيد باشد. همچنین پیشنهاد ما این است که تشکیل تیم مدیریت درد سازماندهی شده می­تواند راهی برای افزایش توانمندی پرسنل درمانی در بیمارستان باشد با تشکیل این تیم پرسنل با سنجش درد آشنا شده، درد را سریعتر شناسایی کرده و کنترل درد موثرتری انجام خواهند داد. البته با توجه به اینکه پزشکان و پرستاران جزئی از تیم مدیریت درد می­باشند بنابراین باید بر ایجاد رویکردها و دیدگاه­های مشترک این دو گروه جهت مدیریت درد نیز تاکید کرد تا با از بین رفتن اختلاف سلیقه و تعارضات افراد مختلف تیم درمانی، آنها بتوانند با وحدت رویه به نحو موثری مدیریت درد را انجام دهند.  

 

تقدیر و تشکر:

 این پژوهش با حمایت مالی کمیته تحقیقات دانشجویی دانشگاه علوم پزشکی گناباد انجام شده است. بدین وسیله نویسندگان مقاله تشکر و سپاس بی­دریغ خود را از شورای پژوهشی کمیته تحقیقات دانشجویی، معاونت آموزشی، پژوهشی و مدیریت امور پژوهشی دانشگاه ابراز می­کنند. همچنین از سرکار خانم میری و جناب آقای تولیده­ای که در امر تجزیه و تحلیل آماری یاری نمودند، مدیریت محترم بیمارستان­های آموزشی شهرستان گناباد و پزشکان و پرستاران محترم که در اجرای این پژوهش ما را همراهی نموده کمال تشکر داریم.


References:

 

1- Sobhani S. [Pain and Nursing Care (Persian)].1st  ed. Tehran: jahad publication, 1998; 15-16 .

2- Chung JW, Lui JC. Postoperative pain management: study of patients' level of pain and satisfaction with health care providers' responsiveness to their reports of pain. Nurs Health Sci. 2003 Mar;5(1):13-21.

3- Apfelbaum JL, Chen C, Mehta S, Gan T. Postoperative pain experience: results from a national survey suggest postoperative pain continues to be undermanaged. Anesth Analg. 2003; 97(2): 534-540.

4- Elcigil A, Maltepe H, Esrefgil G, Mutafoglu K. Nurses' s Perceived Barriers to Assessment and Management of Pain of a University Hospital. Pediatr Hemat Oncol. J Pediatr Hematol Oncol. 2011 Apr;33 Suppl 1:S33-8.

5- Rejeh N, Ahmadi F, Mohammadi E, Anoosheh M, Kazemnejad A. Barriers to,  and facilitators of  post-operative pain management in Iranian nursing :a qualitative research study. Int Nurs Rev. 2008 Dec;55(4):468-75.

6- Hossein rezaei H, Abbaszade A. [Evaluation of methods used to relieve pain by nurses working in Kerman hospitals (In Persian)]. J Shaheed Sadoughi Univ Med Sci. 2002; 10(3):16-21.

7- Eghbali M. [Patients’ viewpoints concerning post surgical pain management (In Persian)].Nursing & Midwifery Research. 2006; 11(2): 15-20.

8- Potter A, Patritia A. Fandumental of nursisng. Salemi S, Najafi T, Khatoni A, Khademian Z, Nasiriani Kh, Alinia Sh. et al.(Persian Translator). 6th ed.Tehran: salami, 2006; 342.

9- Hardy P. Chronic pain management: the essentialHYPERLINK "eb_aDUC%26pg=PA10%26lpg=PA10%26dq=%22the+reduction+of+suffering+and+enhanced+quality+of+life+%22%22Chronic%20pain%20management:%20the%20essentialHYPERLINK%20%22http://books.google.com/?id=EtZ-4eb_aDUC&pg=PA10&lpg=PA10&dq=%22the+reduction+of+suffering+and+enhanced+quality+of+life+%22"sHYPERLINK "http://books.google.com/?id=EtZ-4eb_aDUC&pg=PA10&lpg=PA10&dq=%22the+reduction+of+suffering+and+enhanced+quality+of+life+%22"s"sHYPERLINK "eb_aDUC%26pg=PA10%26lpg=PA10%26dq=%22the+reduction+of+suffering+and+enhanced+quality+of+life+%22%22Chronic%20pain%20management:%20the%20essentialHYPERLINK%20%22http://books.google.com/?id=EtZ-4eb_aDUC&pg=PA10&lpg=PA10&dq=%22the+reduction+of+suffering+and+enhanced+quality+of+life+%22"sHYPERLINK "http://books.google.com/?id=EtZ-4eb_aDUC&pg=PA10&lpg=PA10&dq=%22the+reduction+of+suffering+and+enhanced+quality+of+life+%22"s"s. 1st ed.London: Greenwich Medical Media 1997;10-13.

10- Taylor C, Lemone P, Lillis C. Fundamentals of nursing: the art & science of nursing care. Ahmad larigani F, Mahdavi Z, Shokri pour H. (persian Translator). Tehran: Boshra, 2008; 185.

11- Schnyder B. Approach to the patient with drug allergy. Med Clin North Am. 2010; 94(4):665-79.

12- Regeh N, Ahmadi F, Mohammadi E, Kazemi Nejad A, Anooshe M. [Pain Management: Patients’ Perspective(In Persian)]. Iran J Nurse. 2007; 20(52): 7-20.

 

13- Okuyama T,  Wang X, Akechi T,  Mendoza T,  Hosaka T, Cleeland Ch, et al. Adequacy of Cancer Pain Management in a Japanese Cancer Hospital. Jpn J Clin Oncol. 2004; 34(1):34-37.

14- Ghavami H,  Mohamadi J, Ahmadi F, Basyrnia N. [ Patient’s rights in Connection with the investigation and control of postoperative pain(In Persian)]. Urmia Med J 2004;16(2): 91-96.

15- Asadzandi M, Ebadi A, Karami Zarchi AA, Gholami M, Farsi Z. [The relationship between nurse's perception of their head nurses empowerment behaviors and their own work effectiveness (In Persian)]. JAUMS. 2007; 5(1) :1133-1139

16- Ritva R. Power or the lack of it in nursing care. J Adv Nurs. 1994; 19(3): 424-432.

17- Berry PEWard SE. Barriers to pain management in hospice: a study of family caregivers. Hosp J. 1995;10(4):19-33.

18- Ghazanfari Z, Forough-Ameri G, Mir Hosseini M. The nursing staff views about barriers of using pain relief methods. IJCCN. 2011; 3(4):149-152.

19- Drayer R,  Henderson J,  Reidenberg M. Barriers to Better Pain Control in Hospitalized Patients. J Pain Symptom Manage. 1999 Jun;17(6):434-40.

20- Zamani AR, Zamani N, Sherafat Z. [Assessment and compare of nurses and physicians views about Dr-nurse relationship cycle in Alzahra hospital(In Persian)]. J Isfahan Med Sch. 2011; 28(120):1529-1536.

21- Green CR, Wheeler JR, Marchant B, LaPorte F, Guerrero E.. Analysis of the Physician Variable in Pain Management. Pain Med. 2001 Dec;2(4):317-27.

22- Morley-Forster PKClark AJSpeechley MMoulin DE. Attitudes toward opioid use for chronic pain: a Canadian physician survey. Pain Res Manag. 2003;8(4):189-94.

 

 

 

Barriers to pain management: Comparing the viewpoints between physicians and nurses

 Atefeh Dehnoalian1*, Ali Mohammadpour 2

 

1- Student Research committee, Gonabad University of Medical Sciences.

2- Assistant Professor of Medical &Surgical Nursing, Gonabad School of Nursing and Midwifery.

 

Corresponding author: Student Research committee, Gonabad University of Medical Sciences

 Email: adehnoalian@gmail.com

 

 

Aims and Background: The persistence of pain creates problems such as impaired recovery process and sleep, reduced quality of life, and increased morbidity. In addition in 30-60% of cases, chronic pain can cause emotional problems such as depression .Therefore it is important to identify barriers to pain management .The aim of this study was to compare the viewpoints of physicians and nurses about the barriers to pain management in Gonabad hospitals in 2012.

 

Methods and Materials: This Descriptive - analytic study was conducted with 135 physicians and nurses with census sampling method in teaching hospitals in Gonabad city in 2012. The Data collection tool was a questionnaire made by the researcher and was set in two parts (demographic characteristics and 44 questions in four sections related to organizational, nurse, patient and physician barriers). For data analysis, SPSS was used including Descriptive and inferential tests.

 

Findings: The characteristics of the participants in this study were: 63.7% female, % 79.3% married 80.7% nurses, 12.6 % Physicians, and 79.3% with a bachelor’s Degree. The mean age of participants was 31/3 ± 7/3 years. Our results showed that participants consider the barriers related to patients, as the most important barrier to pain management.

 

Conclusion: Identifying pain management barriers would help in overcoming these barriers and it is essential to emphasize the importance of providing information to patients as part of pain management.

 

Key words: Pain management, Barriers, Physician’s and nurse’s viewpoints

 

 

Please cite this paper as: Dehnoalian A, Mohammadpour A. [Barriers to pain management: Comparing the viewpoints between physicians and nurses (Persian)]. JAP 2014;4(4):……