دوره 16، شماره 1 - ( بهار 1404 1404 )                   جلد 16 شماره 1 صفحات 82-65 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


1- دانشجوی دکتری آسیب شناسی ورزشی و حرکات اصلاحی ، دانشکده تربیت بدنی و علوم ورزشی ، دانشگاه شهید باهنر کرمان ، کرمان ، ایران ، sinasaeedaskari@gmail.com
2- استاد گروه آسیب شناسی ورزشی و حرکات اصلاحی، دانشکده تربیت بدنی و علوم ورزشی، دانشگاه شهید باهنر کرمان، کرمان، ایران
3- استادیار گروه آسیب شناسی ورزشی و حرکات اصلاحی، دانشکده تربیت بدنی و علوم ورزشی، دانشگاه شهید باهنر کرمان، کرمان، ایران
چکیده:   (838 مشاهده)
چکیده
مقدمه: کمردرد مزمن (CLBP) یکی از شایع‌ترین مشکلات پزشکی است که ترکیب آموزش علوم اعصاب درد (PNE) و تمرینات کنترل حرکتی(MCE) به‌عنوان یک رویکرد نوین درمانی در این بیماران مورد توجه قرار گرفته است. هدف این مطالعه مروری، بررسی و تحلیل اثر بخشی ترکیب PNE و MCE بر افراد مبتلا به کمردرد مزمن است.
روش شناسی: جستجوی ادبیات تحقیق شامل مقالات منتشر شده از سال‌ 2015 تا 2025 می باشد که از پایگاه های اطلاعاتی دادهPubMed, Google scholar, Scopus, Pro Quest  استفاده شد. کلمات کلیدی شامل (کارآزمایی بالینی تصادفی کنترل شده، آموزش علوم اعصاب درد، کمر درد مزمن، تمرینات کنترل حرکتی) و  (randomized controlled trial, pain neuroscience education, pain education, pain physiology education, PNE, motor control exercise, MCE, back pain, non-specific chronic low back pain,) بود. جهت بررسی کیفیت مقالات وارد شده از مقیاس PEDro استفاده گردید.
یافته ها: از بین 8 مقاله یافت شده تعداد 5 مقاله معیارهای ورود مطالعه را کسب کردند. این مطالعات به طور عمده اثر  PNE  در ترکیب با MCE را مورد مطالعه قرار دادند که اثرات مثبت این دو مداخله بر این افراد در این مطالعات به ثبت رسیده است.
بحث و نتیجه گیری: ترکیب PNE و MCE برای بیماران مبتلا به کمردرد مزمن مؤثر است و به کاهش درد، ناتوانی و باورهای اجتناب از ترس کمک می‌کند. PNE درک بیماران از مکانیسم‌های درد را بهبود می‌بخشد  و همچنین MCE با تقویت قدرت عضلانی و هماهنگی، توانایی افراد در انجام فعالیت‌های روزمره را افزایش داده و ناتوانی ناشی از درد را کاهش می‌دهد.
 
متن کامل [PDF 1098 kb]   (410 دریافت)    
نوع مطالعه: مروری | موضوع مقاله: مديريت درد مزمن
دریافت: 1404/1/20 | پذیرش: 1404/2/20 | انتشار: 1404/3/10

بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.