زمینه و هدف: مطالعات متعدد نشان داده است که پرستاران اتاق عمل و بیهوشی باید آگاهی کافی در زمینه احیای قلبی ریوی داشته باشند. براین اساس، مطالعه پیش رو به بررسی میزان آگاهی دانشجویان رشته های هوشبری و اتاق عمل در مورد نحوه صحیح انجام احیاء قلبی ریوی(CPR) می پردازد.
روش بررسی : پژوهش حاضر یک مطالعه توصیفی مقطعی بود و شامل کلیه 97 نفر دانشجوی سال آخر رشتههای هوشبری و اتاق عمل دانشگاه علوم پزشکی یزد در نیم سال دوم 91-92 بود. برای سنجش میزان آگاهی دانشجویان از پرسشنامه دو قسمتی استفاده شد. بخش اول شامل سئوالات مربوط به سن، جنس و رشته و قسمت دوم شامل سوالات مربوط به روش صحیح انجام احیای قلبی ریوی می گردید. سپس داده ها وارد نرم افزار SPSS-19 گردید و به وسیله آمار توصیفی (جداول توزیع فراوانی، درصد، شاخصهای میانگین، میانه و انحراف معیار) و آزمون من وتینی تجزیه و تحلیل شد.
یافته ها: میزان آگاهی دانشجویان در هنگام مواجهه با بیمار دچار ایست قلبی ریوی، در مرحله احیا پایه (BLS)در حد خوب، در مرحله ی احیا پیشرفته(ACLS) و در مرحله ی مراقبت پس از احیا در سطح متوسط بود.
نتیجه گیری : بطور کلی، آگاهی دانشجویان سال آخر هر دو رشته هوشبری و اتاق عمل در مواجهه با بیمار ایست قلبی وتنفسی در سطح متوسط بوده که توصیه می شود آموزش واحدهای درسی مربوط به احیای قلبی ریوی با استفاده از روش های مختلف ارائه گردد.
بازنشر اطلاعات | |
این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است. |