AU - Aghajani, Mozhgan AU - Nasrabadi, Tahereh AU - Ebrahimi Abyaneh, Ebrahim TI - The effect of BLS training through video feedback on the performance of non-professional saviors PT - JOURNAL ARTICLE TA - jap JN - jap VO - 8 VI - 4 IP - 4 4099 - http://jap.iums.ac.ir/article-1-5359-fa.html 4100 - http://jap.iums.ac.ir/article-1-5359-fa.pdf SO - jap 4 AB  - زمینــه و هــدف: کمــک بــه بیمــاران دچــار ایســت قلبــی بســتگی بــه ســرعت و کیفیــت معالجــه دارد لــذا افــراد غیــر حرفــه ای عمومــا از انجــام ایــن عمــل ناتــوان هســتند و هــر نــوع آمــوزش بــه ایــن افــراد اعــم از حضــور در کلاس، برنامه هــای تلویزیونــی، مطبوعــات و کتــاب می توانــد بــه نجــات جــان ایــن افــراد کمــک کنــد. هــدف از ایــن پژوهــش ایــن اســت کــه آیــا آمــوزش احیــای قلبــی ریــوی پایــه بــه روش ویدیــو فیدبــک بــر عملکــرد ناجیــان غیــر حرفــه ای تاثیــر دارد؟ مــواد و روش هــا: مطالعــه حاضــر از نــوع تجربــی بــوده کــه بــه منظــور تاثیــر آمــوزش احیــای قلبــی ریــوی پایــه بــه روش ویدیــو فیدبــک بــر نفــر از دانشــجویان پرســتاری ســال اول کــه بــه صــورت تصادفــی ســاده در 50 عملکــرد ناجیــان غیــر حرفــه ای پرداختــه اســت نمونــه پژوهــش دو گــروه آزمــون (ســخنرانی،آموزش عملــی، ویدیــو فیدبــک) و گــروه کنتــرل (ســخنرانی و آمــوزش عملــی) وارد مطالعــه شــدند. از ابــزار ویدیــو اســتفاده شــد. 1393 و چــک لیســت اســتاندارد جامــع خدمــات پرســتاری چــاپ 2015 و چــک لیســت انجمــن گایدلایــن احیــای قلبی ریــوی نتایــج عملکــرد ایــن دو گــروه پــس از جمــع آوری داده هــا مــورد تجزیــه و تحلیــل آمــاری قــرار گرفــت. ، کــه ایــن میانگیــن در گــروه 17/2 و بعــد از آزمــون مجــدد برابــر 11 یافته هــا: میانگیــن نمــرات قبــل از آزمــون مجــدد در گــروه آزمــون p-value>0/001 مقــدار t-test بــه دســت آمــد. همچنیــن بــا انجــام آزمــون 14/62 و بعــد از آزمــون مجــدد 12/5کنتــرل قبــل از آزمــون مجــدد اســتخراج شــد کــه تفــاوت معنــاداری را بــه همــراه داشــت. نتیجه گیری: آموزش به روش ویدیو فیدبک بر عملکرد دانشجویان پرستاری در گروه آزمون موثر است. CP - IRAN IN - Department of Nursing, Tehran Medical sciences Branch,Islamic Azad University, Tehran, Iran LG - eng PB - jap PG - 84 PT - Original YR - 2018