RT - Journal Article T1 - the effect of pulmonary ventilation during cardiopulmonary bypass )CPb( on pulmonary outcomes and complications after coronary artery bypass graft JF - jap YR - 2017 JO - jap VO - 8 IS - 1 UR - http://jap.iums.ac.ir/article-1-5262-fa.html SP - 25 EP - 37 K1 - Cardiopulmonary bypass K1 - Mechanical ventilation K1 - Pulmonary complications K1 - Coronary artery bypass graft AB - زمینـه و هـدف: علیرغـم بهبـود تکنیک هـای بای پـس قلبی ریـوی و مراقبت هـای ویژه بعـد از عمل هنـوز نقص عملکـرد ریوی پـس از جراحی قلب به عنـوان علـت مهمـی از موربیدیتـی بعـد از عمل باقی مانده اسـت. روشـهای مختلف تهویه حیـن بای پس به عنـوان اسـتراتژی های محافظتی مطرح می باشـند امـا در مـورد تاثیـر ایـن روشـها نتایـج قاطعـی به دسـت نیامده اسـت. هـدف از انجـام ایـن مطالعه بررسـی اثر تهویـه ریوی حیـن بای پس بـر پیامدهـا و عـوارض ریوی بعـد از عمل بود. پس قلبـی ریـوی بـا روش نمونه گیری در بیمـار کاندیـد جراحـی پیونـد عروق کرونـر تحـت بای74 مـواد و روش هـا: ایـن مطالعـه تجربـی بـر روی دسـترس انجـام شـد. بیمـاران بـه صـورت تصادفـی بـه دو گروه تهویـه مکانیکـی حین بای پـس قلبی- ریـوی (آزمـون) و بـدون تهویه حیـن بای پس مـورد تجزیه و SPSS 16 (کنتـرل) اختصـاص یافتنـد. متغیرهـای فیزیولوژیـک و پیامدهـای بعـد از عمـل مقایسـه شـدند. داده هـای حاصل توسـط تحلیل آمـاری قـرار گرفت. .)P=0/019 یافته هـا: میـزان بـروز آتلکتـازی بعـد از خـروج لولـه تراشـه در گـروه آزمـون نسـبت بـه کنترل کمتـر و از نظـر آمـاری معنـی دار بـود ( تفــاوت آمــاری معنــی داری در بــروز پنوتوراکــس و افوزیــون پلــور بعــد از عمــل وجــود نداشــت. همچنیــن زمــان خــروج لولــه Odds Ratio = 5/8 .)P<0/05 تراشــه، مــدت بســتری بیمــاران در بخــش مراقبــت ویــژه و بیمارســتان در دو گــروه اختــاف معنــی داری نداشــت ( نتیجه گیـری: تهویـه مکانیکـی ریه هـا حیـن بای پـس قلبـی - ریـوی در کاهش بـروز آتلکتازی بعـد از عمل موثـر اسـت. از انجائیکه بیشـتر مطالعات انجـام شـده نشـانگر عـدم وجـود محافظت خاصـی از عملکرد ریوی هسـتند؛ مطالعات بیشـتری برای انتخاب اسـتراتژی مناسـب بـرای کاهش عوارض ریـوی بعـد از جراحـی قلب ضروری می باشـد. LA eng UL http://jap.iums.ac.ir/article-1-5262-fa.html M3 ER -